Wie vanaf 25 maart gaat afrijden, moet tijdens het rijexamen een deel van de route rijden op de navigatie. Het examen sluit daarmee beter aan op de praktijk volgens het CBR. Tegenwoordig rijdt bijna iedereen wel met een navigatie. Ook wordt er veel geoefend tijdens de rijlessen. Mede daarom vinden rijinstructeurs dit een goed idee. Door het gebruik van de navigatie in de auto wil het CBR zelfstandigheid in het verkeer stimuleren. Ook vermindert dit de kans op verkeersongevallen.

Navigatie

De meeste mensen hebben een navigatie in hun auto. Het is daarom belangrijk om te weten hoe je ermee om kan gaan. Examen auto’s moeten al sinds 2011 een navigatiesysteem hebben. Het gebruik daarvan is nog niet verplicht. Het rijexamen wordt ook op andere onderdelen aangescherpt. Zo moeten examinatoren preciezer zijn bij het geven van een opdracht voor bijzondere verrichtingen. Denk hierbij aan een stopopdracht of fileparkeren.

Zelfstandigheid

Tijdens de instructies van navigatie moet de examenkandidaat laten zien dat hij/zij de aandacht goed kan verdelen. Dus autorijden en verkeerssituaties inschatten. De examenkandidaat wordt niet beoordeeld op het blijven volgen van de route of het bereiken van de bestemming. Het is de bedoeling dat de examenkandidaat zelfstandig en veilig tot goede keuzes kan komen.

Onderdelen

Twee onderdelen van het rijexamen komen te vervallen. De “Clusteropdracht”, waarbij de examinator een reeks van maximaal 5 route opdrachten geeft. Bijvoorbeeld: eerste afslag links, daarna op de rotonde rechts afslaan etc. Of het zelfstandig rijden naar een bepaalde bestemming. Denk daarbij aan plekken zoals het station of iets soortgelijks.

Meer info over het gebruik van navigatie tijdens rijexamen.